Każdy człowiek dąży do tego, aby osiągnąć sukces i jest to prawda stara jak świat. Staramy się, ryzykujemy i podejmujemy różne zadania, po to aby realizować się w szkole czy pracy. Wiele haseł motywujących głosi, że sukces jest na wyciągnięcie ręki, ale czy w rzeczywistości jest tak łatwo, gdy brakuje nam pewności siebie lub jesteśmy niewłaściwie odbierani przez społeczeństwo? Zdecydowanie nie! Jak więc to zmienić? Jak stać się człowiekiem sukcesu, jak zyskać awans lub wymarzoną posadę dzięki swojej osobowości oraz umiejętnościom? Na to i wiele innych pytań odpowiada książka Mateusza Grzesiaka pt. Personal branding, czyli jak skutecznie zbudować autentyczną markę osobistą.
Książka w sposób bardzo dokładny przedstawia czym jest marka osobista, co z angielskiego określa się nazwą personal branding. Jest to nic innego, jak sposób w który postrzegają nas inni, lecz w znaczeniu szerszym, jak to określił autor, jest to obraz nas samych, jaki to my dostrzegamy. Wydawać by się mogło, że nie powinno się oceniać człowieka, np. po wyglądzie, ale sami zastanówcie się, w jaki sposób odbieracie osobę ubraną niechlujnie, a w jaki mężczyznę ubranego w garnitur. Na myśl od razu każdemu z nas przychodzi, iż jest to osoba wysoko postawiona, która zajmuje kierownicze stanowisko lub prowadzi własną firmę. Odpowiednie wykreowanie swojej marki, sprawia, że jesteśmy poważniej odbierani przez środowisko, ale i również w sposób, w jaki sami chcemy być odbierani.
Personal branding, czyli jak skutecznie zbudować autentyczną markę osobistą
W jaki sposób kształtujemy swoją markę? Nie sposób odmówić racji, że już od najmłodszych lat nabywamy określone cechy i przekonania. Duży wpływ na to ma wychowanie rodziców oraz nauczycieli w szkole. Wpływ mają również nasi rówieśnicy, przyjaciele, ogólnie osoby, którymi się otaczamy. Jeśli w dzieciństwie rodzice powtarzali nam, że nic nie umiemy, w dorosłym życiu nadal będziemy uważać, że faktycznie tak jest. I mimo, że ukończymy kolejną szkołę, kurs, skończymy studia, skonstruujemy coś lub zdobędziemy wymarzoną posadę, nadal brak nam będzie tej pewności siebie, a w głowie wciąż tłoczyć się będą myśli „jestem beznadziejny, nic nie umiem”. W taki sposób w ciągu tych wszystkich lat swojego życia wykreujemy się na osobę niepewną siebie, co stale będzie odbijać się na naszym życiu zawodowym oraz towarzyskim. Tak samo będziemy również odbierani przez ludzi, co skutecznie uniemożliwi nam dalsze rozwijanie się. Mając dostępne powszechnie narzędzia możemy to zmienić i stać się osobą pewną siebie, ukierunkowaną na osiąganie kolejnych powodzeń w życiu, dążącą do tego, by poprawiać jakość swojego życia i przede wszystkim sprawimy, że ludzie będą postrzegać nas w taki sposób, w jaki tego byśmy chcieli.
Książka dr Mateusza Grzesiaka wyposażona jest w szereg rozmaitych ćwiczeń, które umożliwiają zdiagnozowanie swojej marki osobistej, a poprzez to niejako ulepszenie jej, na własne potrzeby. Pozwala to zrozumieć jakim obecnie człowiekiem jesteśmy i w jaki sposób odbierani jesteśmy przez innych, bo przy kształtowaniu własnej marki istotne są również sygnały, jakie wysyłają do nas inni ludzie, a jest ich całe mnóstwo! Niestety najczęściej nie zastanawiamy się nad tym dłużej, choć odpowiedź otrzymujemy tak naprawdę na tacy. Wystarczy zatrzymać się na chwilę i zastanowić się nad tym, co np. wykonany w naszym kierunku gest, może oznaczać. Kreując własną markę, należy analizować wszystko, co może mieć wpływ na naszą osobowość, w tym również na wzorce przekazane w dzieciństwie, ale i również na te, z którymi mieliśmy styczność później.
Często jest również tak, że jesteśmy naprawdę wartościowi, dobrze odbiera nas społeczeństwo, ba, stanowimy przykład dla innych, a sami umniejszamy swoją wartość, chcąc pokazać swoje lepsze oblicze. Wśród nas jest wiele osób, które uważają się za niewystarczająco dobre na np. awans, podczas gdy rzeczywiście na nie zasługują, lecz zakorzenione w umyśle takiej osoby przekonania, znacznie utrudniają jej sięganie po awans.
Warto wiedzieć, że na nasz obraz siebie samych bardzo wpływa to, jak reaguje na nas otoczenie, czyli inni ludzie. W książce jest to przedstawione w bardzo prosty sposób, co pomaga zobrazować sobie, co robiliśmy dotychczas źle.
Odpowiednio wykreowana marka osobista, pozwala nam, tak najprościej mówiąc, cieszyć się z życia i czerpać z niego garściami. Każde drzwi stoją wówczas przed nami otworem i wystarczy tylko przez nie przejść, aby osiągnąć kolejny pułap życiowej satysfakcji.
Z książki dowiedzieć się możemy dlaczego tak często tworzone są fałszywe opinie na czyjś temat. Sami zastanówcie się, jak wiele razy oceniliście kogoś zbyt pochopnie. Wynika to wyłącznie z tego, że nie każdy jest skłonny do tego, aby przeanalizować w sposób obiektywny zachowanie drugiej osoby. To właśnie rodzi błędne opinie na czyjś temat, które jak wiemy, często mogą zaszkodzić, a co za tym idzie wpłynąć na sposób postrzegania siebie tej jednostki. Sami również możemy zauważyć w sobie wówczas niepożądane cechy, które w sposób negatywny wpływają na nasz brand.
Książka jest bardzo krótka, ale składa się z 27 rozdziałów, które dokładnie i jasno poruszają poszczególne tematy wiążące się z personal brandingiem i całym procesem tworzenia marki osobistej. W 4 krokach uczy, jak ją zbudować, jak określić grupę docelową, do której chcemy dotrzeć niezależnie od tego czy chcemy zostać np. youtuberem, blogerem czy kierownikiem wielkiego koncernu. Porusza również kwestie bardzo aktualną, czyli sposób postrzegania Polaka za granicą i jak niejako umknąć krążącym wciąż po świecie stereotypom i fakt posiadania tego obywatelstwa przekuć na swoją zaletę.
Sposób w jaki dr Mateusz Grzesiak przedstawia treść, warto zaznaczyć, że niełatwą, jest bardzo przyjemny dla czytelnika. Posługując się prostymi przykładami, zrozumiałym słownictwem, objaśnia wszystko krok po kroku, dzięki czemu nie jest to kolejny nudny poradnik z którego nic nie wynosimy, a naprawdę wartościowa książka, która UCZY, a słowa w niej zapisane pozostają w naszej pamięci.
W mojej opinii jest to jedna z lepszych książek, które mogą czegoś nauczyć nawet najbardziej opornego ucznia. Pozwala ona zrozumieć błędy, które sami popełnialiśmy i wciąż popełniamy chcąc utworzyć własną markę. Właściwie temat, który został poruszony w książce jest tematem rzeką i w mojej opinii jeszcze lepiej można go zrozumieć poddając się refleksjom nad wieloma wydarzeniami, jakie zaszły w naszym życiu, a w tym pomogą właśnie wspomniane przeze mnie wcześniej ćwiczenia znajdujące się w różnych częściach książki, a których z pewnością nie wykonalibyśmy sami. Z chęcią, gdy tylko pojawi się taka możliwość, sięgnę po książki tego autora oraz wybiorę się na jedno ze szkoleń przez niego prowadzonych, bo już przez samą lekturę tej pozycji czuję, jakobym nawiązała z nim pewną więź i mam ochotę czytać i słuchać jeszcze więcej, aby to mi udało się w końcu ukształtować własną markę. Pozycję tą polecam każdemu, kto do czegoś w życiu dąży, aby ten proces sobie choć odrobinę ułatwić i stać się człowiekiem dobrze, a może raczej właściwie, postrzeganym przez swoją grupę docelową, bo należy pamiętać, że dobrze skonstruowana marka osobista wpłynie na wiele sfer waszego życia. Oprócz sukcesów w pracy zauważyć będzie można pozytywny wpływ utworzenia swojej marki osobistej również w życiu towarzyskim, w tworzonych przez nas relacjach.
Jeśli jesteście zainteresowani tą pozycją, koniecznie obserwujcie mój profil na instagramie, bo jeszcze w tym tygodniu (16.12-22.12.2019r.) pojawi się na nim rozdanie, w którym to do dwóch szczęśliwców trafi egzemplarz tej książki.